خار پاشنه برجستگی استخوانی کلسیمی کوچک است که زیر استخوان پاشنه ایجاد می‌شود. فیزیوتراپی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان خار پاشنه به شمار می‌آید. خوشبختانه فیزیوتراپی برای کاهش اثرات خار پاشنه مفید است و در غلبه بر این عارضه به بیمار کمک می‌کند تا بتواند زندگی عادی و فعال خود را ادامه بدهد. روش‌های فیزیوتراپی مختلفی برای درمان خار پاشنه به کار برده می‌شوند. برای مطلع شدن از تکنیک‌های مورد استفاده فیزیوتراپی برای درمان خار پاشنه در ادامه با ما همراه باشید.

فیزیوتراپی چگونه به درمان خار پاشنه کمک می‌کند؟

اگرچه فیزیوتراپی کاملاً خار پاشنه را از بین نمی‌برد، اما التهاب دامن‌ زننده به درد و محدود کننده حرکت را کاهش می‌دهد. علائم اکثر بیماران فقط با استفاده از فیزیوتراپی در حد قابل‌توجهی بهبود می‌یابد.

فیزیوتراپی خار پاشنه شامل تکنیک‌های متعددی می‌شود. تکنیک‌های فیزیوتراپی برای خار پاشنه ناراحتی و التهاب را کاهش و انعطاف‌پذیری را بهبود می‌دهد و به پیشگیری از آسیب‌ دیدگی مجدد کمک می‌کند.

معاینات لازم قبل از فیزیوتراپی خار پاشنه

ابتدا بیمار با متخصص طب فیزیکی مشاوره می‌کند. متخصص طب فیزیکی عدم‌ تعادل‌های عضلانی پا و مچ پا را که می‌توانند علت درد خار پاشنه باشند، پس از مشاوره تشخیص می‌دهد. همچنین تحلیل روش گام برداشتن بیمار جنبه مهمی از ارزیابی خار پاشنه است، چون این تحلیل عامل‌هایی را در راه رفتن، دویدن و ایستادن شناسایی می‌کند که ممکن است موجب ایجاد خار پاشنه و درد شده باشند.

تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان خار پاشنه

متخصص فیزیوتراپی الگوی درد و عامل‌های تشکیل دهنده علائم را شناسایی می‌کند. سپس پروتکل توان‌بخشی را برای ارائه درمان مؤثر خار پاشنه تهیه می‌کند.

ورزش

حرکات ورزشی متعددی برای کمک به بهبود خار پاشنه وجود دارد. انجام دادن حرکات ورزشی برای درمان خار پاشنه مفید است، اما متخصص طب فیزیکی باید این حرکات را تجویز کند.

کشش کف پا

انجام دادن این کشش ساده در زمانی که تازه از خواب بیدار شده و هنوز روی تخت نشسته‌اید، بسیار مفید است. این نرمش کششی پلانتار فاسیایی را تحت کشش قرار می‌دهد که هنگام خواب سفت و منقبض می‌شود. کشش کف پا به شکل زیر انجام می‌شود:

1. پنجه را با دست بگیرید و به طرف استخوان ساق پا بکشید.
  2. حدود ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  3. کشش را برای هر پا دو یا سه بار انجام بدهید.

تمرین روی استپ

این حرکت کشش عمیقی را به ساق پا وارد می‌کند، تنش پاها را کاهش و توانایی حرکتی را افزایش می‌دهد.

1. سینه پای راست را به گونه‌ای روی لبه پله بگذارید که پاشنه از پله آویزان شود.
  2. پاشنه را به آرامی تا جایی که می‌توانید پایین بیاورید.
  3. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  4. حرکت را برای پای چپ تکرار کنید. این حرکت را برای هر پا دو تا چهار بار انجام بدهید.

گرفتن حوله با انگشتان پا

این حرکت کششی قوس کف پا را تقویت می‌کند و تحت کشش قرار می‌دهد. برای انجام این حرکت که برای افزایش انعطاف‌پذیری مفید است، به روش زیر عمل کنید:

1. حوله کوچکی را زیر پا بگذارید.
  2. انگشتان پا را جمع کنید و حوله را با انگشتان بگیرید.
  3. جلوی پا را از روی زمین بلند کنید.
  4. چند ثانیه در این حالت بمانید.
  5. همان‌طور که انگشتان را بالا می‌برید، حوله را رها کنید و آن‌ها را تا جایی که می‌توانید از هم باز کنید.

کشش کف پا به کمک دیوار

این حرکت، کششی عمیق را به ساق پا و پاشنه وارد می‌کند. همچنین این کشش درد و گرفتگی پا و پایین پا را برطرف می‌کند و توانایی حرکتی را افزایش می‌دهد.

1. به فاصله چند پا از دیوار بایستید و پای چپ را مقابل پای راست بگذارید.
  2. همان‌طور که زانوی چپ را کمی خم می‌کنید، به سمت دیوار خم شوید.
  3. وزن‌تان را به آرامی روی پای چپ بیاندازید.
  4. همان‌طور که پاشنه راست را از روی زمین بلند می‌کنید، زانوی راست را صاف نگه دارید.
  5. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  6. حرکت را دو تا پنج بار برای هر پا تکرار کنید.

اسکات با تکیه به دیوار

این حرکت عضلات ساق پا را هدف می‌گیرد و برای افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت مفید است. برای انجام این حرکت طبق مراحل زیر پیش بروید:

1. همان‌طور که پشت‌تان را محکم به دیوار چسبانده‌اید، در حالت اسکات قرار بگیرید. مفاصل ران باید هم‌تراز با زانوها باشد و مچ پاها باید دقیقاً زیر زانوها قرار بگیرد.
  2. هر دو پاشنه را به آرامی از روی زمین بلند کنید.
  3. چند ثانیه در این حالت باقی بمانید، سپس پاها را به موقعیت شروع برگردانید.
  4. این حرکت را در دو یا سه نوبت ۱۲ مرتبه‌ای انجام بدهید.

کشش پا با استفاده از باند

برای این حرکت کششی به کش ورزشی یا بند یوگا نیاز دارید. به‌جای بند می‌توانید یک حوله را از طول تا کنید و از آن استفاده کنید. این حرکت با تحت کشش قرار دادن عضلات ساق پا از کشیده شدن پلانتار فاسیا جلوگیری می‌کند.

1. روی صندلی بنشینید یا به پشت دراز بکشید.
  2. بند را زیر قوس کف پای راست بیاندازید و دو سر بند را با دو دست بگیرید.
  3. بالای پا را به کمک بند بکشید و به سمت استخوان ساق پا خم کنید.
  4. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید.
  5. حرکت را برای هر پا ۵ بار انجام بدهید.

ماساژ کف پا با توپ گلف

این حرکت کششی، فاسیای کشیده‌ شده در امتداد کف پا را شل می‌کند و به‌ این‌ ترتیب به تسکین درد پاشنه کمک می‌کند.

1. توپ گلف را زیر پای راست بغلتانید.
  2. این کار را به مدت یک دقیقه ادامه بدهید.
  3. این حرکت را برای هر پا دو یا سه بار تکرار کنید.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی برای درمان خار پاشنه

شاک ویو تراپی تکنیکی درمانی است که بیماران را در معرض امواج شوکی قدرتمند قرار می‌دهد. امواج صوتی پرتوان برای شاک ویوتراپی خار پاشنه با بافت نرم ملتهب برخورد می‌کند. شاک ویو تراپی خار پاشنه، فرایند التیام‌بخشی‌ را از طریق القای التهاب جدید دوباره فعال می‌کند. این فرایند برای ترمیم و بازسازی بافت ضروری است. به عبارت دیگر شاک ویو تراپی سیگنالی است که پیام شروع ترمیم کردن فاسیا را به بدن منتقل می‌کند.

لیزر پرتوان

لیزر پرتوان برای درمان خار پاشنه

لیزر پرتوان (HILT) درمان غیرتهاجمی، بدون دارو و مورد تأیید FDA است که درد را از طریق رساندن انرژی نور به سلول‌های بدن تسکین می‌دهد. انرژی نورانی تغییراتی فتوشیمیایی را درون بدن برمی‌انگیزد. این تغییرات موجب شروع شدن فرایند التیام‌بخشی موارد مزمن درد پاشنه نیز می‌شود.

تکار تراپی

تکار تراپی برای درمان خار پاشنه

تکار تراپی نوعی گرما درمانی درون‌ زا مبتنی بر استفاده از امواج رادیویی است؛ منظور از درون‌ زا این است که تکار تراپی بدن را از طریق ایجاد حرارت در داخل بدن التیام می‌بخشد. تکار تراپی با عنوان انتقال الکتریکی خازنی و مقاومتی نیز شناخته می‌شود. قابلیت تکار تراپی برای اثر گذاشتن بر جریان خون عموماً به عنوان ساز و کار اصلی تسریع فرایندهای ترمیم بافت و در نتیجه درمان خار پاشنه شناخته می‌شود.

روش‌های دیگر

متخصصان طب فیزیکی روش‌های دیگری را نیز برای درمان خار پاشنه تجویز می‌کنند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ماساژ درمانی: ماساژ دادن قوس کف پا درد را کاهش و توانایی حرکتی را افزایش می‌دهد.
  • یخ: استفاده از یخ به ویژه در پایان یک روز خسته‌ کننده یا پس از مدت طولانی سر پا ایستادن مفید است.
  • کفی طبی: گذاشتن کفی طبی داخل کفش حمایت و محافظت بیشتر را ممکن می‌سازد.

هزینه فیزیوتراپی خار پاشنه چقدر است؟

متأسفانه باید بگوییم که تعیین هزینه دقیق فیزیوتراپی خار پاشنه بدون مراجعه به متخصص ممکن نیست. چون موقعیت هر بیمار با دیگری متفاوت است و درمان هر بیمار به طرح فیزیوتراپی خاصی نیاز دارد. بنابراین چون هزینه فیزیوتراپی به عامل‌های فوق و عامل‌های دیگری از قبیل موقعیت مکانی مرکز فیزیوتراپی، تعداد جلسات درمان و مهارت فیزیوتراپیست بستگی دارد، هزینه فیزیوتراپی خار پاشنه بسیار متغیر است.

پرسش‌های پرتکرار

چند جلسه فیزیوتراپی برای درمان خار پاشنه لازم است؟

معمولاً چهار تا شش جلسه فیزیوتراپی برای درمان خار پاشنه کافی است.

پس از فیزیوتراپی خار پاشنه می‌توانم راه بروم؟

هرچند می‌توانید راه بروید، اما فقط برای مدت کوتاهی راه بروید. البته متخصص فیزیوتراپی معالج‌تان مدت زمان مناسب راه رفتن را تعیین خواهد کرد.

خار پاشنه را می‌توان با فیزیوتراپی برداشت؟

خیر، فیزیوتراپی خار پاشنه را برنمی‌دارد، اما به درمانش کمک می‌کند. جراحی تنها روش برای برداشتن خار پاشنه است.

کدام روش فیزیوتراپی برای درمان خار پاشنه از همه بهتر است؟

نمی‌توان روش معینی را به عنوان بهترین روش معرفی کرد، تمام روش‌های گفته‌ شده در کنار یکدیگر به درمان خار پاشنه کمک می‌کنند.

فیزیوتراپی روشی برای درمان خار پاشنه دارد که بتوانم آن را در خانه انجام بدهم؟

بله، متخصص فیزیوتراپی گاهی حرکاتی را به بیماران آموزش می‌دهد تا آن‌ها را در خانه انجام بدهند.