فتق دیسک کمر یکی از بیماری های جدی ستون فقرات در ناحیه مهره های کمری است که به دلیل آسیب و پارگی دیسک کمر و در نتیجه خروج قسمت میانی دیسک رخ می دهد.

دیسک ها مانند بالشتکی نرم و قابل انعطاف بین مهره ها قرار داشته و نقش اصلی را در جذب فشارهایی که به ستون فقرات داشته ایفا کرده و از مهره ها در برابر آسیب دیدگی محافظت می کنند.

بیرون‌ زدگی‌ دیسک‌ کمر به علت از هم‌ گسیختگی‌ ناگهانی‌ یا تدریجی‌ رباط ها و بافت های‌ حمایتی‌ اطراف‌ دیسک‌ کمر رخ داده و سبب نزدیک شدن مهره ها به هم و حتی سایش مهره ها بر روی هم می شود که این وضعیت منجر به بروز علائمی همچون درد ، التهاب و محدود شدن دامنه حرکات کمر می شود.

افزایش سن یکی از عوامل مهم در افزایش خطر ابتلا به فتق دیسک کمر است ، با افزایش سن دیسک ها آب خود را از دست داده و آسیب پذیری آن ها نیز افزایش می یابد که این امر ریسک بروز این بیماری جدی را افزایش می دهد.

حرکات ناگهانی ستون فقرات یا حمل و بلند کردن اجسام بسیار سنگین نیز از مهم ترین دلایل بروز فتق دیسک کمر بطور ناگهانی هستند.

علائم فتق دیسک کمر

• احساس درد در کمر که به پاها نیز منتشر می شود
  • بی حسی و گزگز کردن پاها
  • ضعف عضلات کمر ، لگن و ران
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • لنگیدن و ناتوانی در حفظ تعادل حین راه رفتن
  • گرفتگی عضلات کمر

دلایل و عوامل خطر

• وارد شدن ضربه شدید و ناگهانی به ستون مهره ها در حین حوادث ناگهاین مانند تصادف با اتومبیل
  • افزایش سن ( یکی از مهم ترین عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به فتق دیسک کمر است ، بطوری که بر اساس آمارها اغلب مبتلایان در سنین میانسالی و سالمندی قرار دارند )
  • بلند کردن اجسام بسیار سنیگن که سبب وارد شدن فشار بیش از حد ستون مهره ها و پارگی دیسک ها و در نتیجه خروج ماده میانی آن می شود.
  • فعالیت های شغلی یا ورزشی که سبب وارد شدن فشار زیادی به مهره ها می شوند نیز ریسک بروز این آسیب را افزایش می دهند.
  • چرخش ناگهانی و شدید ستون فقرات‌
  • چاقی و اضافه وزن بیش از حد بخصوص چاقی شکمی
  • ورزش سخت و سنگین بدون آمادگی قبلی

روش های درمان

برای درمان این آسیب ابتدا باید از میزان فعالیت بخصوص فعالیت هایی که سبب وارد شدن فشار بر دیسک بین مهره ای می شود کاسته شود ، کارهایی مانند خم و راست کردن بیش از حد کمر ، نشست و برخاست زیاد در طول روز و … باید به حداقل برسند.

استفاده از توالت فرنگی و پرهیز از ایستادن و راه رفتن به مدت طولانی به مبتلایان به این عارضه توصیه می شود.

فیزیوتراپی بهترین روش درمان غیرجراحی فتق دیسک کمر است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی آلفا ( فیزیوتراپی در شرق تهران ) می توانید از آن بهره مند شوید.

فیزیوتراپیست برای کمک به تخفیف علائم بیمار از روش های درمان دستی ، لیزر تراپی ، مگنت تراپی ، تحریکات الکتریکی و تمرینات ورزشی بهره می برد.

تمرینات کششی و تقویتی که فیزیوتراپیست برای بیمار در نظر می گیرد نقش موثری در بهبود شرایط بیمار و تسکین علائم وی دارد.

در صورتی که فتق دیسک کمر در حال پیشرفت باشد و علائم بیمار بحدی شدید باشد که با روش های غیرجراحی قابل کنترل نباشد عمل جراحی ضروری خواهد بود.

فیزیوتراپی دیسک کمر – درمان دیسک کمر – بهترین درمان دیسک کمر – ورزش دیسک کمر – فیزیوتراپی در شرق تهران