سندرم تونل کارپال یکی از بیماری ها شایع مچ دست و انگشتان است که در اثر وارد شدن فشار بر روی عصب مدیان ( عصب میانی ) ایجاد می شود.

عصب مدیان وظیفه عصب دهی به کف دست و انگشتان دست را بر عهده دارد و هر عاملی که سبب تحت فشار قرار گرفتن آن شود می تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

احساس درد در مچ دست ، بی حسی و گزگز کردن دست و انگشتان ، کاهش قدرت دست در گرفتن اجسام و بطور کلی اختلال در عملکرد مچ دست از مهم ترین عوارضی هستند که این بیماری برای فرد ایجاد می کند.

حرکات تکراری دست ، درگیری ریشه های عصبی گردن به دلایلی همچون آرتروز پیشرفته گردن ، آرتروز مچ دست ، تورم مچ دست به دلیل بروز آسیب هایی مانند شکستگی ، دررفتگی و … هر عاملی که موجب تحت فشار قرار گرفتن این عصب شود در بروز این بیماری نقش دارد.

افرادی که به دلایل شغلی دست و مچ دست آن ها بطور مکرر خم و راست می شود و تحت فشار قرار می گیرد نیز بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

علائم سندرم تونل کارپال

• احساس درد در مچ دست که با حرکت دادن دست تشدید می شود.
  • بی حسی و گزگز کردن مچ و کف دست و انگشتان
  • کاهش قدرت دست در گرفتن اجسام
  • ناتوانی در انجام حرکات ظریف با انگشتان دست
  • ضعف عضلات دست
  • کاهش دامنه حرکتی مچ دست

روش های درمان

بیمار تا زمان بهبودی کامل باید میزان استفاده از دست خود را کاهش دهد تا فشار کمتری بر عصب تحت فشار وارد شود.

استفاده از اسپیلنت ها مخصوص مچ دست برای جلوگیری از خم شدن مچ دست و تشدید مشکلات بیمار می تواند به فرایند بهبودی کمک کند.

استفاده از کمپرس گرم برای گرم کردن مچ دست نیز علاوه بر بهبود دامنه حرکتی مچ دست با افزایش جریان خون در مچ دست به تسکین درد و تسریع فرایند بهبودی کمک می کند.

برای تسکین درد و ناراحتی می توان از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کرد ، در صورت درد شدید مچ دست نیز ممکن است پزشک تزریق داروهای استروئیدی را پیشنهاد دهد.

فیزیوتراپی دست به عنوان موثرترین روش درمان غیر جراحی سندرم تونل کارپال شناخته می شود که نقش موثری در بهبود دامنه حرکتی مچ دست و کاهش عوارض ایجاد شده برای بیمار دارد.

فیزیوتراپیست برای کمک به بیمار مبتلا به این عارضه از متدها و مدالیته های مختلفی مانند لیزر پرتوان ، الکتروتراپی ، تمرین درمانی ، درمان دستی و اولتراسوند بهره می برد.

تکنیک های درمان دستی از موثرترین راهکارهایی هستند که فیزیوتراپیست با استفاده از آن ها سعی در کاهش فشار وارده بر عصب دارد.

در صورتی که روش های ذکر شده نتوانند کمک به بهبود شرایط بیمار بکنند جراحی به عنوان آخرین گزینه برای برداشتن فشار از روی عصب مدیان انجام می گیرد ، پس از جراحی نیز انجام فیزیوتراپی برای بازیابی دامنه حرکتی مچ دست ضروری است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی آلفا در شرق تهران می توانید از آن بهره مند شوید.

فیزیوتراپی در شرق تهران – فیزیوتراپی در نارمک – فیزیوتراپی خوب در شرق تهران – فیزیوتراپی دست – درمان سندرم تونل کارپال