روش درمان هموروئید یا بواسیر

درمان هموروئید روش های مختلفی دارد که هر کدام از این روش ها بر اساس نوع همورویید و شرایط کلینیکی بیمار متفاوت است. اولین اصول درمان هموروئید مراقبت های خانگی است که حتی پس از دوره جراحی و لیزر همورویید نیز کاربرد دارد. درمان های خانگی و مراقبت های خانگی اولین قدم برای درمان هموروئید است. در مراحل بعدی دارو درمانی هموروئید و در مراحل بعدی و انواع شدیدتر بیماری لیزر و جراحی هموروئید توصیه می شود. برای درمان هموروئید به یک متخصص جراحی و لیزر با تجربه مراجعه کنید تا بهترین و سریعترین روش درمان را به شما پیشنهاد کند. با مراجعه به یک متخصص جراحی حاذق که با علم روز آشنایی کافی دارد می توانید از درمان سرپایی انواع همورویید بهره ببرید.

 

درمان خانگی هموروئید

اولین قدم در درمان خانگی هموروئید کنترل یبوست است.  کنترل یبوست با تغییر در سبک عادات غذایی و رفتاری بیمار ممکن می شود. اگر شما از انواع ملین ها و داروها برای کنترل یبوست استفاده کنید اثر بخشی دائمی نخواهد داشت و راهی جز افزایش فیبر غذایی و انجام یک فعالیت ورزشی منظم ندارید. افرادی که دچار یبوست می شوند اکثرا دچار کم آبی و چاقی هستند.

مصرف روزانه ۳۰ الی ۶۰ گرم فیبر معادل ۱۲ عدد میوه به اندازه متوسط، به کنترل یبوست کمک شایانی می کند.

  • افزایش میزان آب و آبمیوه مصرفی به ۸ الی ۱۰ لیوان در روز
  • انجام یک یک فعالیت ورزشی مثل یوگا یا پیاده روی روزانه

روش های دیگر درمان خانگی هموروئید مثل:

  • نشستن در لگن آب گرم جهت سریع خونرسانی و التیام و تمیز نگهداشتن ناحیه مقعدی.
  • استفاده از ژل های ترمیم کننده مثل ژل آلوورا.
  • به محض احساس دفع باید اقدام به اجابت مزاج نمود تا از بروز یبوست جلوگیری شود
  • هر روز یک زمان خاص را  مثلا بعد از غذا خوردن  تنظیم کنید و روی توالت بنشینید. این روش  به تحریک حرکت روده کمک می کند.
  • از خشک کردن ناحیه با دستمال زبر و خشن پرهیز کنید تا به پوست ناحیه آسیب نرسانید.
  • گاهی می توان از یک آیس پک کوچک برای کاهش ورم استفاده کرد
  • از نشستن بر روی سطوح سخت خودداری کنید و از یک بالش نرم برای نشستن استفاده کنید.

 

درمان دارویی هموروئید

درمان دارویی هموروئید ممکن است با کمک قرص ها و یا پماد های مخصوص درمان هموروئید انجام شود. این نوع از درمان برای هموروئید داخلی درجه ۱ و گاها درجه ۲ و برخی از هموروئید های خفیف خارجی کاربرد دارد. همچنین در برخی موارد پزشک تشخیص می دهد که بیمار یک دوره داروی هموروئید را برای انواع دیگر این بیماری مصرف کند و سپس برای روش های دیگر درمان اقدام کند.

این دارو ها را می توان به ۳ دسته کلی تقسیم کرد

  • پمادها و یا قرص ها و یا شیاف های مسکن جهت تخفیف التهاب و درد
  • پمادهای ترمیم کننده و تسریع کننده بهبودی  پوست و پاکه هموروئید
  • پمادهای بی حسی جهت تسکین و یا تخفیف اسپاسم و درد ناحیه

این داروها می توانند شامل لیدوکائین، کرم زینک جهت محافظت از پوست، و یکی از انواع پمادها و شیاف آنتی هموروئید باشد. به طور کل می توان گفت داروهای ضد التهابی داروهایی استروئیدی هستند که در صورت استفاده نادرست عوارض گوناگونی از جمله آتروفی و نازک شدن پوست را بر جای خواهد گذاشت. اگر متخصص جراحی مصرف پماد درمان هموروئید را برای ۱ الی ۲ هفته برای شما تجویز کرده است از تکرار دارو و مصرف مضاعف این دارو به شدت پرهیز کنید. در صورت عدم بهبودی هموروئید طی ۱ الی ۲ هفته متخصص روش های دیگر درمان هموروئید را به شما پیشنهاد خواهد داد.

 

درمان های خانگی هموروئید در بچه ها

کرم های مناسب برای درمان بواسیر بچه ها در داروخانه ها وجود ندارد. برای کنترل درد ایبوبروفن توصیه می شود. بچه باید روزی چند بار به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه در لگن آب گرم بنشیند. اگر پودر جودوسر به آب گرم اضافه شود تسکین دهنده است. پاشیدن نشاسته ی ذرت در ناحیه مقعد خارش را کنترل می کند. درد این ناحیه را می توان با گذاشتن کیسه ی یخ که با حوله پوشیده شده به مدت ۵ دقیقه تسکین داد.

۲- درمان هموروئید با لیزر

دومین و کارآمدترین روش درمان هموروئید با لیزر است. انواع گوناگونی از لیزر برای درمان همورویید استفاده می شود. دو نوع پرکاربرد لیزر هموروئید ۱-لیزر کم توان مادون قرمز جهت لیزر درمانی با پرتو لیزر و ۲- لیزر پرتوان دی اکسید کربن جهت برداشتن و خارج کردن پاکه همورویید یا بواسیر بدون درد و خونریزی است.

۲.۱-لیزر درمانی هموروئید

در مراحل اولیه بیماری وقتی هموروئید خیلی بزرگ نشده و دچار عارضه نیست می توان از لیزر درمانی کمک گرفت.این نوع لیزرها یک وسیله ی مخصوص دارد که وارد مقعد شده و به جهات مختلف تابانده می شود و باعث کاهش علایم هموروئید می شود. لیزر موجب می شود هم درد آن کمتر شده و هم اندازه ی آن کوچکتر شود.از این نوع لیزر نمی توان در درمان هموروئیدهای خیلی بزرگ و دچار عارضه سود برد. در نظر داشته باشید روش لیزر درمانی هموروئید با جراحی هموروئید با لیزر متفاوت است و روشی سرپایی محسوب می شود

اشعه مادون قرمز

از این اشعه به دو صورت می توان در درمان هموروئید استفاده کرد

  • در یک روش پروب لیزر روی هموروئید داخلی گذاشته می شود. اشعه مادون قرمز تابانده شده و جای تابش سفید رنگ می شود، این طول موج توسط هموگلوبین جذب بالایی دارد و باعث انعقاد عروق داخل پاکه هموروئید می شود. این پاکه پس از چند روز کوچک شده و از بین می رود. این روش نیاز به بیهوشی وحتی بی حسی ندارد و فقط برای هموروئید داخلی کاربرد دارد
  • در این روش از فیبر دیود استفاده می شود؛ به این صورت که فیبر حامل اشعه وارد پاکه هموروئید شده اشعه تابانده می شود عروق داخل هموروئید لخته شده و پاکه هموروئید از بین می رود. هزینه این نوع لیزرها بالا می باشد.

 

۲.۲-لیزرهای پرتوان دی اکسید کربن درمان قطعی هموروئید لیزر هموروئید-لیزر بواسیر

امروزه لیزر های پرتوان دی اکسید کربن CO2 بهترین و جدیدترین روش درمان انواع همورروئید است. با این نوع لیزر تمام انواع هموروئید را می توان درمان نمود. این لیزر پر توان بوده و با کمک این لیزر می توان پاکه هموروئید را بطور کامل برداشت. در واقع این لیزر کار چاقوی جراحی را انجام می دهد و درمان قطعی بواسیر می باشد.

در مقایسه با روش های قدیمی لیزر انقلاب جدیدی در درمان بیماری ها به خصوص درمان بیماری های مقعدی است در گذشته بیمار درد و خونریزی و دوره نقاهت بسیار طولانی را سپری می کرد و همین علت مراجعه نکردن برخی بیماران به پزشک است. در واقع باور قدیمی در مورد درمان طولانی و دردناک هموروئید و دیگر بیماری های مقعدی باعث می شود شخص دیر به پزشک مراجعه کند اما اگر بدانید که لیزر مشکلات قبلی را حل کرده است دیگر ترس و خجالتی بابت درمان بیماری و مراجعه به پزشک نخواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.