دستگاه بیوفیدبک که برای اهداف کلینیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط سازمان غذا و دارو ایالت متحده تنظیم می‌شود. دستگاه‌های بیوفیدبک اغلب از طریق مطب درمانگر بیوفیدبک یا متخصص سلامت در دسترس قرار دارد.

تعدادی دستگاه بیوفیدبک نیز وجود دارد که می‌توانید برای مصارف شخصی و خانگی استفاده کنید. چنین دستگاه‌هایی اغلب شامل پوشیدن سنسورهایی هستند که اطلاعات را ضبط می‌کنند و قابلیت اتصال به رایانه‌ دارند. سایر دستگاه‌های پوشیدنی  به واسطه حسگرهای موجود در آن اطلاعات را از طریق یک برنامه در گوشی همراه ارائه می‌دهد.

از جمله دستگاه‌های خانگی موجود در بازار ایران می‌توان به دستگاه بیوفیدک پلویک، محصول شرکت مدیناطب اشاره کرد که برای تقویت عضلات کف لگن (مخصوص بانوان) کاربرد بسیار دارد.

ارزیابی کوتاهی از دستگاه‌های بیوفیدبک به صورت آنلاین از طریق سایت‌هایی مانند آمازون وجود دارد که تعدادی دستگاه‌های پوشیدنی از حسگرهای عضلانی گرفته تا یونیت‌های واکنش پوست و مانیتورهای امواج مغز را نشان می‌دهد.

چنین دستگاه‌هایی خواسته‌های متنوعی را پاسخ میدهد و تعدادی از بیماری‌های مختلف مانند میگرن، ضعف دهانه رحم، خروپف، افسردگی، بیش فعالی، اوتیسم، اختلال خواب و دیگر موارد را مورد هدف قرار می‌دهد.

قبل از تهیه کردن هر مدل از دستگاه‌های بیوفیدبک شخصی، مدتی را صرف بررسی مشخصات دستگاه کنید. بسیاری از این دستگاه‌ها مدعی  طرح‌های بسیار مبالغه‌آمیز هستند و از طرف محققان توصیه نمی‌شون

چرا از بیوفیدبک استفاده می‌کنیم؟

مانند سایر روش‌های درمانی، بیوفیدبک نیز مجموعه‌ای از جنبه‌های خوب و بد است. ممکن است برای همۀ افراد مناسب نباشد، به همین منظور، با درنظرگرفتن خطرات و مزایای آن، بهترین مورد را برای وضعیت خود انتخاب کنید.

برخی از دلایلی که موجب استفاده شما از بیوفیدبک می‌شود چیست؟

  • می‌تواند شیوه جدید یا جایگزین روش‌های درمان باشد.

استفاده از بیوفیدبک ممکن است در شرایطی که روش‌های درمانی دیگر تأثیرگذار نیستند یا افراد توانایی استفاده از داروها را ندارند، کارساز باشد. از آنجایی که بیوفیدبک غیرتهاجمی است، امکان اینکه بیمار این روش را به درمان تهاجمی یا مختل کننده ترجیح دهد، وجود دارد.

آموزش بیوفیدبک همچنین می‌تواند به عنوان بخشی از یک روش درمانی باشد. افراد معمولا برای بهترشدن سایر روش‌های درمانی از بیوفیدبک استفاده می‌کنند.

  • قصد شما مدیریت بهتر استرس است.

بیوفیدبک همچنین به افراد می‌آموزد که چگونه در موقعیت‌های استرس‌زا عکس‌العمل خود را کنترل کنند، که می‌تواند به افراد حس در دست داشتن اوضاع را منتقل کند. این موضوع به افراد کمک می‌کند تا استرس روزمره خود در زندگی را بهتر مدیریت کنند که نتیجۀ آن کنار آمدن با اضطراب یا مدیریت کردن استرس است که موجب سلامت اطرافیان نیز می‌شود.

  • سایر مزایای سلامت روانی بیوفیدبک

علاوه بر کمک به افراد برای بهبود مدیریت استرس و دیگر شرایط، بیوفیدبک همچنین می‌تواند مزایای سلامت روان دیگران را همراه داشته باشد. روند آموزش می‌تواند به افراد کمک کند تا تکنیک‌های جدیدی را برای مدیریت اضطراب و پاسخ‌های عاطفی خود یاد بگیرند. چنین آموزش‌هایی می‌تواند به افراد برای به عهده گرفتن مسئولیت سلامتی‌شان کمک کند تا احساس قدرت و کنترل بیشتری داشته باشند.

خطرات و مضرات ناشی از بیوفیدبک چیست؟

بیوفیدبک معمولا یک روش ایمن به شمار می‌آید، اما شما باید قبل از شروع با روان‌پزشک و درمانگر خود دربارۀ گزینه‌های موجود صحبت کنید. بیوفیدبک لزوما برای همۀ افراد ضروری نیست و ممکن است روش‌های دیگر برای وضعیت بخصوص هر فرد وجود داشته باشد که بهتر عمل می‌کنند.

اگر به این نتیجه رسیدید که بیوفیدبک برای شما مناسب است، از تمامی روش‌های درمانی حرفه‌ای که به شما آموزش داده می‌شود و از مقدار هزینۀ احتمالی تمرین‌های بیوفیدبک از جمله هزینه هر جلسه و هزینه‌های مربوط به دستگاه‌هایی که ممکن است خریداری کنید آگاه باشید.

سخنی از محققان

بیوفیدبک یکی از گزینه‌هایی است که به شما کمک می‌کند کنترل بیشتری روی پاسخ‌ها و رفتارهای بدنی خود داشته باشید. قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا بیوفیدبک برای شما مناسب است مزایا، خطرات و هزینه‌های احتمالی مرتبط با این نوع آموزش را در نظر بگیرید.