درمان با سوزن خشک چگونه انجام میشود و مناسب چه دردهایی است؟

درد و التهاب عضلات گاهی آنقدر شدید و ناتوان‌کننده است که بیماران برای تسکین علائم خود به دنبال درمان فیزیکی هستند. برخی افراد به جای مصرف مداوم داروها، تمایل به درمان با سوزن خشک دارند که توسط متخصصین فیزیوتراپی ماهر و باتجربه برای از بین بردن گره‌های انقباض عضلات انجام می‌شود. با خواندن این مقاله در مورد درمان با سوزن خشک که ممکن است در برنامه درمانی خود لحاظ کنید بیشتر بیاموزید.

تحقیقات بالینی ثابت می‌کنند که درمان با سوزن خشک روشی مؤثر برای کاهش درد، کاهش تنش مزمن عضلانی، افزایش تحرک و عادی‌سازی اختلالات در بافت عضله‌ای بیمار است. درای نیدلینگ به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی گسترده‌تر برای کاهش درد مزمن و بهبود مشکلات مربوط به محدودیت در حرکت استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان با سوزن خشک و یا برای رزرو نوبت در کلینیک فیزیکی و توانبخشی آلفابا شماره تلفن ۰۲۱۷۷۱۶۱۶۵۱ و ۰۲۱۷۷۱۶۱۶۵۲ تماس حاصل فرمایید.

درمان با سوزن خشک چگونه عمل می‌کند؟

آسیب عضلانی می‌تواند ناشی از ضربه حاد یا استفاده مکرر باشد که این موارد باعث التهاب و درد می‌شوند. با گذشت زمان، عضله آسیب‌دیده خشک و منقبض می‌شود تا از آسیب بیشتر در امان بماند. این التهاب و انقباض گردش خون را مهار می‌کند. مهار گردش خون ممکن است انتقال خون غنی از اکسیژن به بافت آسیب‌دیده را محدود و در عین حال حذف مواد زائد از محل آسیب‌دیده را مختل کند. ناحیه آسیب‌دیده دچار کمبود اکسیژن می‌شود (هیپوکسی) و بدن را برای تولید بافت اسکار (فیبروز) تحریک می‌کند. چنین فرایندی باعث کاهش عملکرد صحیح عضلات و همچنین تحریک اعصاب اطراف می‌شود. ناحیه دردناک با فیبرهای عضلانی منقبض شده به یک نقطه ماشه‌ای میوفاشیال تبدیل می‌شود که در هنگام لمس درد شدیدی را ایجاد خواهد کرد.

درمان با سوزن خشک

در روش فیزیوتراپی با سوزن خشک، سوزن‌های بسیار ظریف وارد عضله‌ای دردناک و دچار گره می‌شوند. در این حالت یک رفلکس انقباض ناگهانی موضعی ایجاد می‌شود. از آنجا که رفلکس چرخه درد را می‌شکند بنابراین حالت درمانی دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که این روش باعث کاهش تحریک شیمیایی و انقباض عضلات در عین بهبود انعطاف‌پذیری می‌شود و در نتیجه درد را تسکین می‌دهد.

اعتقاد بر این است که سوزنی که وارد عضله گره خورده می‌شود ضایعه‌ای سازمان یافته ایجاد می‌کند. این ضایعه بین هزاران فیبر عضله‌ای از هم گسیختگی به وجود می‌آورد. از آنجا که سوزن برای بدن به عنوان یک جسم خارجی شناخته می‌شود، پاسخ سیستم ایمنی فعال می‌گردد. به علاوه، فیبرهای عضلانی آسیب‌دیده واکنشی التهابی ایجاد می‌کنند که نه تنها در ناحیه آسیب‌دیده بلکه در سراسر بدن پراکنده می‌شود. بنابراین، التهاب به طور سیستمیک کاهش می‌یابد.

چه مشکلاتی را می‌توان با روش سوزن خشک درمان کرد؟

درای نیدلینگ می‌تواند روشی مفید برای کاهش درد عضلانی باشد، اگرچه نباید بیش از یک رویکرد کمکی چند بُعدی برای بهبودی کامل در نظر گرفته شود. اکثر درمان‌ها هنگامی که به تنهایی استفاده می‌شوند تنها تسکین‌دهنده‌ای موقتی هستند و روش موفقیت‌آ‌میزی محسوب نمی‌شوند.

اعتقاد بر این است که فیزیوتراپی با سوزن خشک در مدیریت برخی مشکلات از جمله موارد زیر مؤثر است:

• التهاب حاد و مزمن تاندون
  • صدمات ورزشی
  • صدمات ناشی از استفاده بیش از حد از یک اندام
  • درد بعد از جراحی
  • صدمات ناشی از کار
  • صدمات پس از سانحه
  • درد پایین کمر
  • آسیب ناگهانی گردن
  • سایر دردهای مزمن
  • گردن درد
  • درد مفصل ران یا زانو
  • التهاب غلاف کف پایی
  • سیاتیک
  • کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضلات
  • اسپاسم عضلانی مزمن
  • فیبرومیالژیا
  • درد عمومی اسکلتی عضلانی

آیا درمان با سوزن خشک مؤثر است؟

فیزیوتراپی با سوزن خشک روشی نسبتاً جدید است، زیرا تکنیکی که امروزه استفاده می‌شود در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافته است. در حال حاضر، هیچ استانداردی برای استفاده از این روشی و هیچ تحقیق علمی برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد.

آیا درمان با سوزن خشک همان طب سوزنی است؟

به گفته بسیاری از متخصصین فیزیوتراپی، سوزن خشک همان طب سوزنی نیست که بر اساس روشی قدیمی انجام می‌شود. درمان با سوزن خشک در واقع شامل دانش بیومکانیکی و فیزیولوژیکی خاصی است که به فیزیوتراپی و کایروپراکتیک مرتبط است. با این حال، برخی از متخصصین طب سوزنی معتقدند که روش سوزن خشک تا حدودی با طب سوزنی مرتبط است، یک نامگذاری جدید شده است و نیاز به حداقل آموزش دارد.

بعد از درمان با سوزن خشک چه مراقبت‌هایی را باید انجام دهید

پس از انجام فیزیوتراپی با سوزن خشک باید به خوبی هیدراته بمانید. مقدار زیادی آب بنوشید. در صورت احساس درد در عضلات پس از درمان متخصصین ما به شما استراحت را توصیه می‌کنند. همچنین می‌توانید از گرما و یخ درمانی یا حمام گرم استفاده کنید تا احساس بهتری داشته باشید. افزودن نمک اپسوم به آب حمام می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

توجه داشته باشید که عضلات شما می‌توانند در صبح بسیار دردناک باشند. با این حال، پس از چند روز احساس بهتری خواهید داشت. بهبود کبودی ناشی از سوزن‌های بسیار نازک تقریباً یک هفته طول می‌کشد.

ماندگاری نتایج

بهبودی فوری در عملکرد و تحرک اکثر بیماران پس از درمان با سوزن خشک مشاهده می‌شود. بیماران درد کمتری را در ۲۴ ساعت اول احساس خواهند کرد. پس از گذراندن ۲ یا ۳ جلسه درمان با سوزن خشک به مدت یک بار در هفته، معمولاً اثرات مثبت و ماندگار آن را احساس خواهید کرد.

به طور متوسط درای نیدلینگ در بیمار هفته‌ای یکبار به میزان ۲ یا ۳ جلسه انجام می‌شود. برای مشکلات شدیدتر یا شرایط نادر ممکن است گاهی ۲ جلسه در هفته به میزان ۵ تا ۶ جلسه توصیه شود. یک جلسه درمان با سوزن خشک حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. با این حال، متخصص فیزیوتراپی شما ممکن است جلسه را با فیزیوتراپی مرسوم مانند انجام تمرینات کششی هدفمند یا بهبود دامنه حرکتی برای تقویت اثرات درمان با سوزن خشک ترکیب کند.

آیا درمان با سوزن خشک عوارض جانبی دارد؟

معمولاً عوارض جانبی خفیف پس از درمان با سوزن خشک وجود خواهند داشت. عوارض جانبی شدید بسیار نادر هستند. این روش برای زنان باردار توصیه نمی‌شود. اگر عفونت دارید باید قبل از درمان با سوزن خشک صبر کنید تا مشکل به طور کامل برطرف شود. بیمارانی که از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنند نیز باید از انجام این درمان پرهیز کنند. همچنین، برای محدود کردن خطرات درمان با سوزن خشک و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر، باید موضوع را با متخصصین ما در میان بگذارید:

• صرع
  • نقص سیستم ایمنی بدن
  • اختلالات خونریزی
  • لنف ادم
  • بیماری عروقی

شایع‌ترین عوارض جانبی درای نیدلینگ کبودی، درد موقت و خونریزی هستند. همچنین احتمالاً در کوتاه مدت درد، سردرد، خستگی، تحریک پوستی، تعریق و سرگیجه را تجربه خواهید کرد. در صورت مشاهده تنگی نفس یا خونریزی شدید پس از درمان توصیه می‌شود با پزشک تماس بگیرید. علائم ذکر شده می‌توانند نشانه‌ای از نارسایی اندام باشند.

استفاده از سوزن‌های غیر استریل می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به عفونت و انواع بیماری‌ها قرار دهد.